En blogg om produktionsteknik

5 steg för att skapa en Lean verksamhet

Dela

Dela på linkedin
Dela på skype
Dela på facebook
Dela på twitter

Du alldeles säkert, någon gång, fått vänta på en komponent eller information för att slutföra en arbetsuppgift. Även om det fanns annat att göra så innebar avbrottet väntan, lägga undan och gå tillbaka. Det vill säga ett slöseri som påverkade din effektivitet.

Den främsta principen för resurssnål produktion eller Lean är ta bort slöseri från verksamheten. Dels för att möta kundens behov, dels skapa möjlighet till ökad effektivitet och lönsamhet.

Fem steg mot Lean

Kundvärde – Ta reda på vad som är viktigt för kunden. Kunden kan vara till exempel nästa arbetsstation.

Kartlägg värdeflödet – Skapa en helhetsbild med hjälp av en värdeflödesanalys. Detta gör det lättare att se vad som händer i processen, och att upptäcka slöseri.

Jämna ut flödet – Att skapa ett jämnt flöde innebär i bästa fall kontinuerlig enstyckstillverkning. Men oftast att producera i mindre partier för att hålla minimalt med produkter i arbete. Det är en ekonomisk fråga hur ofta det ska ställas om.

Tillverka endast vid behov – Dragande flöde ”Pull”. Kunden hämtar sina produkter när de behövs. Ta reda på vad som är minimalt med produkter i arbete för att säkerställa att kundbehovet tillgodoses.

Ständiga förbättringar – Det finns alltid något att förbättra. Oavsett hur bra en process är så kommer den alltid dölja någon form av slöseri.

💡 Det tar tid att arbeta med allt från kundvärde till ständiga förbättringar. Börja med att mäta det som är viktigt för kunden. Det är en bra indikator på vad som i första hand bör förbättras.

❓Vad driver ert förbättringsarbete?

Följ mig gärna eller connecta för att ta del av mina inlägg på LinkedIn. Behöver ni stöd med standardisera era arbetsuppgifter ☎️ Kontakta mig ☎️.

#kaizen #lean #production

Relaterade blogginlägg

Scroll to Top
MH logo

Denna webbplats använder cookies. Om du inte tillåter detta måste du stänga av dem i din webbläsare. Läs mer