Om du någon gång har bott på hotell så har du även insikt i vilka faktorer som påverkar hotellets standard. Vad är det som får dig att tycka det var ett bra eller mindre bra hotell? Du hade vissa förväntningar före ditt besök, och dessa berodde troligtvis på priset, antalet stjärnor samt omdömen från tidigare hotellgäster.
Standards ger oss ett riktmärke som syftar till att påvisa avvikelser, och ge möjlighet till korrigerande åtgärder. För att lyckas med standardiserat arbete krävs granskning och nyckeltal för att mäta, och arbeta effektivt med ständiga förbättringar.
Några viktiga faktorer om standard
✔️ Finns den dokumenterad?
✔️ Följs dokumenterade arbetssätt?
✔️ Är arbetssättet vedertaget av arbetarna?
✔️ Har personalen ansvar att se till att den följs?
✔️ Är den upprättad med kunden i fokus?
Jag finns även på LinkedIn. Behöver ni stöd med processanalys eller förbättringsarbete ☎️ Kontakta mig ☎️