Hur man kan förebygga problem.
Nej men inte nu igen! Åhhh, de här misstagen uppstår mer som regel än undantag. Hur kan samma problem uppstå gång efter annan?
För att förebygga problem så är mitt förslag att föra informella samtal där nyckelpersoner regelbundet utvärderar ett projekt eller en verksamhet. Göra ett så kallat Lessons Learned.
Tre nyckelfrågor:
❶ Vad har gjorts bra?
❷ Vad gick mindre bra?
❸ Vad har vi lärt oss?
Några regler att följa:
🔸 Tvinga inte fram ett svar genom att ställa mot väggen.
🔸 Alla har rätt till sina tankar och åsikter. Inget dömande.
🔸 Både positiv och negativ feedback uppskattas.
🔸 Inga personangrepp.
💡 Syftet med Lessons Learned är att hitta det bästa arbetssättet, lära av misstag och hur dessa kan förebyggas. Bygg förtroende och skapa engagemang genom att involvera personer i processen. Olika intressenter har sitt perspektiv på kundvärde.
❓ Hur hanterar ni återkommande problem i er verksamhet?
Jag finns även på LinkedIn. Varför inte ☎️ kontakta mig ☎️ för att prata förbättringar eller produktionsteknik?